ブレザレン 「超教派ブレザレン教会」
Brethren “Super-denomination Brethren Church”
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問い合わせ先: 神戸国際キリスト教会
Kobe International Christ Church
〒655-0049 神戸市垂水区 狩口台7-6-5 教会
どなたでもいらしてください。国籍,ハンディキャップ,無収入
を問いません。
毎週日曜日 午前10時~11時半
無料で駐車なさるスペースは充分あります。駐車位置は決まっていません。徒歩10メートル以内。
遠方からお越しの方は,午前10時10分前にJR朝霧駅にお迎えに
ハイエース(10人乗り)がピストンしています。 詳しくは,携帯 070-5045-7127。
◯ どんな服装でもけっこうです。
◯ 献金袋はまわってきません。
はじめてお越しの方に自己紹介は求めません。
受付はありません。
◯「伝道」,「洗礼」,「伝統的しきたり」をしない集まりです。
どんな宗教,非宗教,無神論イデオロギーの方も出入り自由です。
◯ 礼拝CDは,希望者にお分けしています。送料と共に,千円です。
◯ 礼拝は時事問題,ロシア・ウクライナ戦争,イスラエル・ガザ戦争,ジェノ
サイド[集団殺害],核問題も含まれるので,むずかしいと思われたら,途中で,
退席するのも自由です。
◯ 最後に,「文句コーナー」があり,メッセージに対して文句が言えます。
※ 礼拝CD購入費,会場費,海外ボランティア,被災地訪問などのため
にご協力なさりたい方は 下記にお願いします。
郵便振替口座 番号 14320-49570941 加入者名 神戸国際キリスト教会
〒655-0049 神戸市垂水区狩口台5-1-101 牧師館
1-101 Kariguchi-dai 5-chome, Tarumi, Kobe, Japan 655-0049
Tel : (81) (078) 782-9697 Fax: (81)(078)784-2939
牧師 岩村義雄 ⇒ 日程 schdule
Pastor Yoshio Iwamura
携帯 070-5045-7127
mobile (81) 70-5045-7127
https://kicc.sub.jp/
E-mail: QYH05423@nifty.com
Line ラインはやっていません。
◯ 献金袋はまわってきません。
ブレザレンとはどんなグループですか What kind of group is the Brethren?
ブレザレンのグループが歴史上,知られるようになるのは1708年です。ドイツのシュヴァルツァッハのアレグザーンダ・マック Alexander Mack [1679-1735]が,7人と共にブレザレン派を創立します。1871年頃から,非戦のプロテスタントとして知られるようになります。メノナイト派(メノナイト・ブレザレン),フレンド派(クエーカー,キリスト友会)と並んで三大歴史的平和教会 historic peace churches と称されます。いつの時代も少数派でありますが,全世界に聖書から平和,和解,隣人愛を発信します。「剣をとる者は,剣によって滅びる」 (マタイ 26:52 『新共同訳』)。
It was in 1708 that the group of Brethren became to be known in history. Alexander Mack [1679-1735] from Schwarzach, Germany, and 7 other people established the Brethren together. From around 1871, it became to be known as a pacifist Protestant. It is called one of the three major historic peace churches along with Mennonite (Mennonite Brethren) and Friends Church (Religious Society of Friends, Quaker). Although it is a minority at any time, it spreads peace, reconciliation, and love for neighbors through the Bible to all over the world. “For all who draw the sword will die by the sword” (Matthew 26:52).
超教派ブレザレン 神戸国際キリスト教会はいつから始まりましたか
When did the Super-denomination Brethren, Kobe International Christ Church begin?
ブレザレン派の神戸国際キリスト教会は1995年3月7日,阪神・淡路大震災の年に,神戸市,明石市市民が通勤に用いるJR朝霧駅の街頭から始まります。「牧師コーナー」を参照なさってください。出席者は,統合失調症,ひきこもり,知能障がい者,路上生活者なども喜んで参加なさっているユニークな会衆です。
The Kobe International Christ Church, the Brethren, started from the morning speech in front of the Asagiri JR Station, which is used by many people of Kobe City and Akashi City for their commuting, on March 7, 1995, the year of the Great Hanshin-Awaji Earthquake occurred. Please refer to “Pastor’s Room”. Attendees are unique congregations that are willing to attend, including schizophrenia, hikikomori, people with intellectual disabilities, and street sleepers.
神戸国際キリスト教会とはどんな教会(エクレーシア)ですか
What kind of church (Ecclesia) that the Kobe International Christ Church is?
神戸国際キリスト教会は,JR朝霧駅から徒歩8分の狩口地域センターで日曜礼拝をしています。ヘブライ語聖書[ タナッハ 旧約聖書―ユダヤ教,イスラム教の聖典でもある]とギリシア語聖書[ビブリア 新約聖書]を聖典 Scriptures と信じます。メッセージで「外典」(Apocrypha アポクリファ 隠されたもの)と「偽典」が初代教会の時代の人々の考え方にどのように影響していたかについて引用されることもあります。聖書の記者たちも用いました(外典引用聖句 Ⅱペテロ 2:4; ユダ 14)。
正典 Canon として信頼をおく聖書翻訳はひとつではありません。ローマ・カトリック教会は『ウルガタ訳聖書』[405年]だけが正典ですが,プロテスタント教会は7つか,8つ以上の聖書翻訳を比較しながら総括的に正典として扱います。『本田哲郎訳』,『聖書協会共同訳』,『新共同訳』,岩波書店訳21巻,『フランシスコ会訳』,『口語訳』,『新改訳2017』,ギリシア語ネストレ28版,BHS[『ビブリア・ヘブライカ・シュトットガルテンシア』],NIV,『文語訳』,『詳訳聖書』,『リビングバイブル』,『塚本訳』などです。したがって,聖書字句拘泥主義になる危険からエクレーシアを守ります。翻訳においては聖書学者の主観がどうしても入ります。聖句をその文脈から教理に合う部分だけを取り出してしまう危険性を避けます。
幼児洗礼はなく,浸礼を希望者に行ないます (Ⅰヨハネ 4:15)。アルトス[パン]とオイノス[ぶどう酒,ぶどう汁]の聖餐式があります。一般の教会と同じです。
布教活動によって,仏教徒,神道の氏子,他の宗教を信じている方々に改宗を迫ることはしません (使徒 19:37)。 ≪牧師コーナー参照≫
たとえば,米国のアーミッシュも熱心な伝道をしなくても,「家ごとに」 (使徒 2:46,5:42,20:20 三つとも同じギリシア語 カト オイコン。誤訳「家から家へ」 の戸別訪問ではない)集まり合って,家の教会で 信仰を深めます(ローマ 16:5; Ⅰコリント 16:19; コロサイ 4:1-5; フィレモン 2)。今では,アーミッシュはカナダ,ニカラグアなど中米,南米でも見出されます。かつて西方教会がアジアや南米で土着化を目指したようではなく,他者に“自分たちこそ純粋だ”“キリスト教こそ普遍的だ”などという価値観を押しつけずに共生しています。
<参照>「福音とは何か」
The Kobe International Christ Church is executing a Sunday worship service at the Kariguchi Regional Center, which is 8 minutes walk from JR Asagiri Station. We believe the Hebrew Bible [. Old Testament – it is also a holy book of Judaism and Islam] and the Greek Bible [Biblia New Testament] as our Scriptures. Sometimes, it is quoted in the messages that how “Apocrypha” απόκρυφος (meaning “hidden”) and “Pseudepigrapha” influenced the people of Early Christianity. Biblical reporters also used this (Apocrypha quotations scripture, 1 Peter 2:4; Judas 14).
There is not only one Bible translation to trust as the Canon. Although the Roman Catholic Church defines the “Vulgata Translation Bible” [405] as the only canon, the Protestant Church uses 7 or 8 or more different translated Bibles as the canon comprehensively compering each other. Those are “For one of the least ” translated by Tetsuro Honda 2001 ( 『小さくされた人々のため』2001), “Japan Bible Society Interconfessional Version”(『聖書協会共同訳』seisho kyokai kyodoyaku 2018), “the New Interconfessional Translation Bible”(『新共同訳』shin kyōdō yaku seisho 1987), “Iwanami Shoten Translation Vol.21, “Franciscans Translation”,“NIV”, “Bible, Colloquial Japanese” 1954『口語訳』”, “New Revised Version of the Bible“(『新改訳』shin kaiyaku seisho 1970)”, “Nestle-Aland Novum Testamentum Graece, 28”, “Biblia Hebraica Stuttgartensia”, “Tsukamoto Translation”, “Tetsuro Honda Translation”, “Japanese Literary Bible”(『文語訳』 bungoyaku seisho, Taisho era Revised Translation of Scripture 1917), “the Amplified Bible”, and “Living Bible”.
Therefore, we protect Ecclesia from the danger of becoming a biblical verbalist. Bible scholars’ subjectivity is inevitable in translation. Avoid the risk of extracting only the doctrine of the scripture from its context.
We do not perform infant baptism and only give baptism to those who want to do it (1 John 4:15). We have sacrament ceremonies with Artos [bread] and Oinos [wine, grape juice]. It is the same as the general church.
We never force people, who believe in Buddhism, Shinto, and other religions, by proselytizing (Acts 19:37). <Refer to Pastor’s Room>
For example, even though Amish in the United States do not carry enthusiastic evangelism, they gather together at “each house” (Acts 2:46, 5:42, 20:20. Three of them came from Greek . It is not a door-to-door visit “house to house”, which was a mistranslation.), and they deepen their faith in church in their house (Romans 16:5; 1 Corinthians 16:19; Colossians 4:1-5; Philemon 2). Nowadays, you can see Amish in Canada, Nicaragua, Central America, and South America as well. Different from the Western Christianity that was used to trying to settle indigenously in Asia and South America, we live together without imposing our values such as “we are the pure one” and “Christianity is the universal one” to others.<Reference> “What is the Gospel?”
他のキリスト教会とどこが違いますか
What is the difference from other Christian churches?
教会が教会であるために,弾圧を恐れず,権力にすりよらないため,伝統的に非戦です。牧師は無給で教会に仕えます。信者の数がどれだけ増えたとか,教勢を拡大することを追求しません (マタイ 7:14; Ⅰコリント 1:17)。
むしろ,貧しい人たちと共生していく隣人愛を目指します。「貧しい人に良い知らせを伝えさせるために。打ち砕かれた心を包み 捕らわれ人には自由を つながれている人には解放を告知させるために」 (イザヤ 61:1)。(ルカ 6:20, 14:13,18:22; ガラテア 2:20; ヤコブ 2:5)。
「非戦」≪参照≫ renunciation of war [レナンスィエーション・オヴ・ゥオー]とは, 「反戦 」anti-war [エンタイ・ゥオー]ではありません。西方教会の神学の父アウグスティヌス[354-430]が説き始めた 「正戦論」 just war [ジャスト・ゥオー] の正反対です。第一次世界大戦前のアメリカ南北戦争[1861-1865]の時も<参照>「良心者」(英語 conchie コンチ 「良心的兵役拒否者」 の略 Conscientious Objector カンシエンシャス・オブジェクター )として良心的兵役拒否 (Conscientious Objection カンシエンシャス・オブジェクション)を貫いてきました。
Traditionally, as to be the church as it is, we are pacifists so we do not fear repression and never rely on the power. The pastor serves the church without pay. We do not pursue increasing the number of followers or expanding the church’s power (Matthew 7:14; 1 Corinthians 1:17).
Rather, we pursue “the love of neighbors” to live together with the poor. “Because the Lord has anointed me to proclaim good news to the poor. He has sent me to bind up the broken” (Isaiah 61:1). (Luke 6:20, 14:13, 18:22; Galatians 2:20; Jacob 2:5).
“Pacifism” <Reference>, renunciation of war is not “anti-war”. It is the opposite of the “just war” theory that was started by Augustine [354-430] who was the father of Western Christianity theology.
Even at the time of the American Civil War [1861-1865] before WWI, as a “conchie” (an abbreviation for “Conscientious Objector”), we kept our “Conscientious Objection”
超教派ブレザレン教会が他の教会と異なる点は二つです。
一つは,集会中,献金袋がまわらないことです。入口に献金箱が置かれており,感謝の意を表す方は「自ら進んで,力に応じ」 自由です(Ⅱコリント 8:3)。会場費,印刷費,聖書普及のために用いられます。
したがって,パウロ,テモテ,テトス,シラスたちと同様,牧会者は無給です。家族に必要なものを備える仕事をもつ労働牧師です(Ⅰテモテ 5:8)。
二つ目は,教会内で講壇の牧師,長老など指導者に「先生」 とびかけることはありません (マタイ 23:8)。 ○○牧師,◎◎長老とか△△兄弟・姉妹と呼びますが,□□さんと呼びかけても自由です。
聖書が権威であり,人間の指導者が権威になることがないように,たえず聖書に戻るように改革され続けていきます。(Ecclesia reformata semper reformanda [ラテン語 エクレシア・レフォルマタ・センペル・レフォルマンダ])。したがって,その姿勢,教義はウエストミンスター信仰告白をする改革派教会にもっとも近いです。
牧師は≪参照≫日本カルヴィニスト協会の会員です。
There are two points that the Super-denomination Brethren Church is different from other churches.
One thing is that the donation bag does not go around during the service. A donation box is placed at the entrance, and those who express gratitude do “entirely on their own” freely themselves (2 Corinthians 8:3). This donation is used for venue fees, printing fees,s, and Biblical evangelism.
Therefore, the same as Paul, Timothy, Titus, and Silas, the pastor is unpaid. It is a labor pastor who has a side job to support their own family’s necessaries (1 Timothy 5:8).
The second is that we never call the pastor of the pulpit and the leaders such as the elders in the church as a “teachers” (Matthew 23:8). We call “~pastor”, “~ presbyter” or “brother/sister ~”, but also you can call freely by their name.
The Bible is the power, and we keep reforming to return to the Bible without human leaders becoming the power. (Ecclesia reformata semper reformanda [Latin]). Therefore, its orientation and doctrine are much closer to the Continental Reformed church that practices the Westminster Confession of Faith.
<Reference> Pastor is a member of the Japan Calvinist Association.
自分たちだけが救われると思っていますか
Do you think that only yourselves will be saved?
礼拝方法が異なるからといって,他の教会を批判したりはしません。他の群れの異質性を攻撃し,自分たちの正統性を証明しようとする排外主義の歴史的失敗を繰り返しません。主にある兄弟を中傷するのは悪魔[デビル]の特性です (黙示録 12:10)。裁くべき対象はエクレーシア,つまり自教会の中のパン種であったり,人権が軽んじられる世に対してでしょう (Ⅰコリント 5:6,7; イザヤ 1:17; エレミヤ 5:28; ゼカリヤ 8:16)。
ブレザレンを名乗る群れは,5つあります。プリマス・ブラザレン,メノナイト・ブレザレン,同胞派,フレンド派,超教派ブレザレン教会です。
英国,アイルランドから起こった ① プリマス・ブラザレン,ロシアから移住した② メノナイト派,日本では ③同胞派(キリスト集会)の三つはキリスト再臨に関する終末論の≪参照≫ディスペンセーションが共通している特徴です。イスラエルが再建された1948年を基点として終末への歴史観をもつわけです。ちょうど100年さかのぼった1848年に,ブレザレン教会のダービ (John Nelson Darby)≪参照≫ が説いた分離主義のExclusive Brethren(イクスクルーシブ・ブレザレン)の影響を受けます。イクスクルーシブの意味からもわかるように,他の教派とは積極的に交わらないのです。(Ⅱ コリント 6章に基づく)。
ダービは≪参照≫ファンダメンタリストの源流になる『ダービ訳』聖書に基づいて≪参照≫携挙,前千年王国キリスト再臨説を唱えます。ダービこそ≪参照≫福音派の旗手であり≪参照≫逐語霊感説の先生でした。
一方,④ フレンド派(クエーカー派,キリスト友会)や,⑤超教派ブレザレン教会の二つは,ミューラー (George Fredrick Müller)の流れです。ミューラーが否定したように,私たち超教派ブレザレンもダービーの終末論を信奉していません。「その日,その時は,誰も知らない。天使たちも子も知らない。父だけがご存じである」(マルコ 13:32)。「あなたがたに命じたことをすべて守るように教えなさい。私は世の終わりまで,いつもあなたがたと共にいる」(マタイ 28:20)。ブレザレン派の聖書学者 F.F.ブルース Frederic Fyvie Bruce[1910-1990]もディスペンセーション神学,前千年王国説,携挙を否定しました。「然り,私はすぐに来る」(黙示録 22:20)。ミューラーはダービーと袂を分かちました。「あなたがたの間で,誰が適格者かはっきりするためには,分派争いも必要でしょう」(Ⅰコリント 11:19)。
⇒ “George Müller: Delighted in God” Roger Steer Harold Shaw Publishers 1981 p.124-125。
Just because worship styles are different, we will never criticize other churches. We never repeat the historical failure of the antiforeignism that tried to prove our legitimacy by attacking other foreign groups. It is the devil’s character to denigrate brothers of the Lord (Revelation 12:10). What should be the object to be judged is that the bread in own church “Ecclesia”, or the world where human rights are abused (1 Corinthians 5: 6, 7; Isaiah 1:17; Jeremiah 5:28; Zechariah 8:16).
Five groups can be claimed as the Brethren. The Plymouth Brethren, the Mennonite Brethren, the Douhou Brethren, the Friends Church, and the Super-denomination Brethren Church.
① The Plymouth Brethren that occurred in the United Kingdom and Ireland, ② the Mennonites that came from Russia, and ③ the Douhou (Brethren) in Japan. Those three have a common character the dispensationalism of the eschatology of the second coming. <Reference> Based on the restoration of Israel in 1948, we have a historical view of the end. We are influenced by “Exclusive Brethren” which was preached by John Nelson Darby at the Brethren Church over 100 years ago, in 1848. As you can see the meaning of “exclusive”, we do not actively interact with other denominations. (Based on Chapter 6 of 2 Corinthians).
Based on the “Darby Translation Bible” <Reference>, Darby <Reference>preached the source of Christian fundamentalism and the Rapture and Premillennialism. Darby is <Reference> the champion of evangelism and the teacher of “Verbal Plenary Inspiration“. <Reference>
On the other hand, ④ the Friends Church (Quaker, Brethren) and ⑤ the Super-denomination Brethren Church are the follow of George Fredrick Müller.
The Brethren Müller is called the father of orphans. We are involved in social issues outside of the church, and we do not emphasize the historical end. (Mr 13:32, Mt 28:20). As Muller denies, we “Super-denomination Brethren Church” do not believe in Darby’s eschatology. Brethren Bible scholar Frederic Fyvie Bruce [1910-1990] also denies dispensational theology, premillennialism, or the rapture. Re 22:20. Müller parted ways with Darby. (1Co 11:19).
⇒ “George Müller: Delighted in God” Roger Steer Harold Shaw Publishers 1981 p.124-125.
神戸国際キリスト教会は他のブレザレンからのメンバーで構成されています。元プリマス・ブラザレン,同胞派の方もいらっしゃいます。
The Kobe International Christ Church consists of members from other Brethren. There are former Plymouth Brethren and Douhou people too.
荊冠(けいかん) 共 苦
信仰の道は,救いを追い求めることや,自分が救われたこと,また教会のために何かをすることより,キリストと同じ道に居る,すなわち,キリストの苦難の日々を意識します。
「もし子供であれば,相続人でもあります。神の相続人,しかもキリストと共同の相続人です。キリストと共に苦しむなら,共にその栄光をも受けるからです」 (ローマ 8:17)。
「共に苦しむ」(ギリシア語 スムパスコー “スン[「共に」+パスコー「苦しみを受ける,苦難を経験する」]”) (マタイ 16:24; マルコ 8:34; ルカ 9:23, 14:27; Ⅱテモテ 3:12)。
超教派ブレザレンは,痛みつけられた人々との共生,≪参照≫共苦,苦縁を大切にします。
日本の最初の人権宣言≪参照≫全国水平社創立宣言(1922年3月3日)のシンボルも荊冠です。
神はバラエティに富んだ自然界の色とりどりの花などを創造されました。
まことのぶどうの木につながる色々な戸口があります。(黙示録 1:20)。「エキュメニスティ」の項 を参照なさってください。
The way of faith is more about being conscious for days of Christ’s hardship, in another word, to stay on the same path as Christ than keep seeking salvation, own salvation, or doing something for the church.
“Now if we are children, then we are heirs—heirs of God and co-heirs with Christ, if indeed we share in his sufferings in order that we may also share in his glory” (Romans 8:17).
“Suffer together” (Greek word “” sumpascho [sun ‘together’ + pascho ‘ receive suffering, experience suffering’]) (Matthew 16:24; Mark 8:34; Luke 9:23, 14:27; 2 Timothy 3:12).
The Super-denomination Brethren values ”live together”,” share sufferings”, and “Relationship to share sufferings”.
<Reference>, is also a crown of thorns. The symbol of the Declaration of the National Suiheishya (March 3, 1922), which was the first Japanese declaration of human rights
God created a variety of nature like various colorful flowers.
他のエクレーシアと同じように,礼拝の後は,皆が持ち寄った糧をいただきながら,楽しいひとときを過ごします。「共食」に神の御国が成就しているひとときです。時間は毎週日曜日午前10時からです。無料駐車場は充分あります。
お住まいのお近くに,超教派ブレザレン教会をお探しの場合,お問い合わせください。
There are various doorways that lead to the true vine (Revelation 1:20). Please refer to the section on “ecumenicity”
Just like other Ecclesia, we will have a pleasant moment while enjoying the foods brought by everyone after worship. It is the fulfilled moment of the Kingdom of God in “commensality”. The schedule is every morning of Sunday at 10 am. We have enough free parking spaces.
In case, if you are looking for The Super-denomination Brethren Church near your house, please contact us.
1995年3月22日 March 22, 1995
牧師 岩村 義雄 Pastor Yoshio Iwamura
教会 神戸市垂水区狩口台7丁目6番地 狩口地域センター
下記の地図は牧師館です。お間違えのないようにお願いします。
牧師館
問い合わせ先: 〒655-0049 神戸市垂水区狩口台5-1-101
Tel : (078) 782-9697 Fax: (078) 784-2939
牧師 岩村義雄
携帯 070-5045-7127
https://kicc.sub.jp/
E-mail: QYH05423@nifty.com
長老: 本田寿久
携帯 090-3706-2315
神戸国際キリスト教会の礼拝,野外礼拝,交わりなど 路上生活者も共に神を賛美する教会です。
福岡真悟兄&ウィルシー姉結婚式 1998年3月8日
神戸国際キリスト教会の葬儀
世界各地のブレザレン派の教会
本書は日本の宣教に合致するように作成。ウェストミンスター小教理問答書(1647年)に基づいている。とりわけ,宣教及び終末のための提示を明確にしている。カテキズムとは教理問答のこと。内容は一教派だけの護教を目的としていない。神の地上における公同の教会が告白すべき真理を扱っている。つまり信仰宣言,信仰告白,信条である。「信条」(信経)はラテン語credo「われ信ず」から由来。Confessional Church 告白教会としてプロテスタントでは「信仰告白」と言う。 カテキズムは聖書の濃縮した果汁。キリスト教を理解するための最低限の指針と言える。 「御言葉を教えてもらう人は,教えてくれる人と持ち物をすべて分かち合いなさい」(ガラテヤ 6:6 『新共同訳』)。
「教える」 [ギリシャ語動詞 カテーケオー]の名詞形 カテーケーセーは英語カテキズム catechism[教理問答]の語源となった。キリスト教になじみがない人の抱く疑問を網羅している。みことばを心に宿らせ,喜びに満ちた生活を送られるように祈る。
1997年5月7日 超教派ブレザレン教会 牧師 岩村義雄 岩村カヨ子 本田寿久 本田洋子 福岡真悟 福岡ウィルシー 戸村若文 戸村佐千枝
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